بریس ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟
نوشته شده توسط : نت ویر

بریس ارتودنسی یا نوعی دستگاه جهت صاف کردن دندان ها در ارتودنسی است. این دستگاه ها در دسته دستگاه های ارتودنسی ثابت قرار دارند. برای اینکه بدانید بریس های دندان چه هستند و چکاری برای صاف کردن دندان های ما میکنند ادامه این مقاله را بخوانید.

بخش های مختلف بریس ارتودنسی کدامند؟

بسیاری از افراد کلا به اشتباه به بریس ارتودنسی، سیم ارتودنسی میگویند. البته این اشتباه تنها از جانب کسانی رخ میدهد که تاکنون هیچ درمان ارتودنسی رویشان صورت نگرفته و حتی یک بار هم یک متخصص ارتودنسی را از نزدیک ندیده اند. اما کسانی که تحت درمان بوده اند کاملا با این دستگاه ها آشنا هستند.

بریس دندان یک سیم نیست، حتی بعضی ها به اشتباه میگویند براکت، این هم یک اشتباه است و سیم و براکت از اجزای یک بریس هستند نه خود آن. به طور کلی هر بریس از تعداد مختلفی اجزای دیگر تشکیل شده و مجموع آن اجزا با هم یک واحد بریس را تشکیل میدهند که درنهایت به صاف کردن دندان های شما کمک میکنند.

اجزای اصلی بریس ارتودنسی

مواد متصل کننده

این مواد در واقع نقش چسپ دارند. ما با کمک این مواد براکت ها را به سطح دندان های شما متصل میکنیم.

براکت ها

اگر به دهان شخصی که بریس دارد نگاه کنید اولین چیزی که میبیند قطعات کوچک مربع یا مستطیلی هستند که به وسط و جلوی دندان ها وصل شده است. به این قطعه براکت دندان گفته میشود. اگر براکت شما فلزی باشد شما  ارتودنسی ثابت و مرئی و ارتودنسی متحرک دارید و اگر سرامیکی باشد شما ارتودنسی نامرئی  دارید.

سیم ارتودنسی یا آرچ‌وایر

به سیم ارتودنسی سیم قوس دار هم میگویند و جنس آن از فلز است. این سیم نسبتا بلند و نازک اما مستحکم است و براکت هایی که به دندان های شما متصل میشوند را به هم متصل میکند.

لیگاشور الاستیک

به این الاستیک ها اُ-رینگ یا O-RING نیز گفته میشود. اورینگ ارتودنسی در رنگ های مختلفی ساخته میشوند و هرجا صحبت از ارتودنسی رنگی شد بدانید منظورمان رنگ این الاستیک ها است.

اسپیسرها یا دستگاه های فضا فضانگهدارنده

این دستگاه معمولا پلاستیکی و به رنگ آبی هستند که در بین دو دندان قرار میگیرند تا فضای مد نظری که ما میخواهیم را نگهداشته یا پر کند.

کش ارتودنسی

به این کش ها باند های الاستیک نیز گفته میشود که برخلاف الاستیک های لیگاشور، بر روی تک تک دندان ها قرار نمی گیرند.

انواع بریس ارتودنسی کدامند؟

  • بریس لینگوال
  • بریس فلزی
  • بریس سرامیکی
  • بریس دیمون

بریس (ارتودنسی ارزان) چگونه به صاف شدن دندان های شما کمک میکند؟

همانطور که پیشتر گفته شد ما با کمک بریس ها یا به عبارتی از طریق آن ها به دندان نیرو و فشاری وارد میکنیم تا دندان ها در همان مسیری که ما میخواهیم حرکت کرده و به مرور زمان صاف شوند. 





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 551
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: